Košík
lněné semínko

Ľanové semienko: Účinky na zdravie a menopauzu

Ľanové semienko je trochu prehliadaná potravina, ktorá nám má čo ponúknuť. Najmä pre ženy počas tehotenstva a menopauzy. Prečo by sme mali jesť ľanové semienka? A ako by sme mali pristupovať k jeho konzumácii?

V porovnaní s goji, acai a inými exotickými superpotravinami je ľanové semienko veľmi nenápadné. Je tu s nami už pomerne dlho, takže často máme pocit, že už poznáme všetko, čo ponúka. Opak je však pravdou.

Ľanové semienka sú ideálnou ingredienciou na pečenie, ale aj na prípravu smoothies alebo rannej kaše. Navyše neponúka výhody len pre jednu úzko zameranú skupinu ľudí, takže si ho môže vychutnať takmer každý.

Pohodlne sa teda usaďte a poďme zistiť, prečo by ste ho mali častejšie vyhľadávať aj vy.

Čo je ľanové semienko (ľan siaty)?

Ľan je jednoročná bylina, ktorú väčšina ľudí pozná z animovaného príbehu o Krtkovi, ktorý si chcel ušiť nohavice. Ak pracujete v textilnom priemysle, potom sa vám ľan spája predovšetkým s plátnom. Ľan sa v populáciách používa už od čias starého Egypta a počas neolitickej revolúcie bol jednou z prvých účelovo pestovaných rastlín. Naši dávni predkovia potom zistili, že ľan sa dá využiť aj v ľudovom liečiteľstve.

Pokiaľ ide o ľanové semeno, k dispozícii sú dve odrody, hnedá a zlatá. Ľanové semienko je doslova nabité živinami, preto si túto zložku často doprajú športovci. Je napríklad dobrým zdrojom omega-3 nenasýtených mastných kyselín, takže ak z nejakého dôvodu nemáte radi ryby, ľanové semienko by pre vás mohlo byť zaujímavou alternatívou. Obsahuje tiež vitamíny B1 a B6.

ľanové semienko ľan siaty účinky

Najlepšie účinky ľanového semienka

Vzhľadom na vyššie uvedené informácie o obsahu dôležitých látok pre telo môže ľanové semienko denne podporovať naše celkové zdravie.

Môže nám tiež ponúknuť:.

  • Podpora vyprázdňovania
  • Podpora normálnej hladiny cholesterolu
  • Rýchlejší pocit plnosti

Obsah fytoestrogénov

Medzi ďalšie zaujímavé výhody, o ktorých budú chcieť vedieť najmä ženy, patrí obsah fytoestrogénov, ktoré môžu podporiť hormonálnu rovnováhu počas perimenopauzy, menopauzy a postmenopauzy. Lupina ľanového semienka obsahuje lignany, vďaka čomu je jeho konzumácia v tomto náročnom období pre ženy naozaj zaujímavá.

Samotné ľanové semienko však nemusí stačiť na zvládnutie menopauzy, preto sa často kombinuje s inými bylinami a látkami v doplnkoch stravy na podporu dobrého stavu zrelých žien.

ľanové semienko fytoestrogény
ĺan siaty menopauza

Menopauza a tehotenstvo

Začnime ľanovým semienkom a tehotenstvom, pretože ani o ňom veľa žien nevie.

Po prvé, počas tehotenstva má mnoho žien ťažkosti s vyprázdňovaním. Môže to byť spôsobené hormónmi, ale aj rastúcim plodom, ktorý vyvíja tlak na okolité orgány. Pravidelnejšia konzumácia ľanových semienok môže zabezpečiť, že žena dostane do stravy viac vlákniny, ktorá je dôležitá pre normálne vyprázdňovanie čriev aj pre prevenciu zápchy.

Niektoré rady pôrodných asistentiek tiež uvádzajú, že ženy môžu piť odvar z ľanových semienok približne 3 týždne pred pôrodom. Údajne sa ľanové semienko v tomto období používa na prípravu pôrodných ciest na pôrod, pretože ich má pomôcť zvlhčiť. Zároveň by semienko nemalo vyvolávať kontrakcie.

Pokiaľ ide o menopauzu, ľanové semienko má v tomto smere niekoľko dôležitých úloh. Aj zrelé dámy môžu mať problémy s vyprázdňovaním. Okrem toho zmena hormonálnej aktivity ovplyvňuje aj hladinu cholesterolu, čo môže v budúcnosti zvýšiť riziko problémov postihujúcich kardiovaskulárny systém. Okrem toho, ako už bolo spomenuté, ľanové semienko v kombinácii s inými bylinkami na menopauzu môže podporiť hormonálnu rovnováhu. Ak sa teda potýkate s návalmi tepla a potením, ktoré vás trápia počas dňa i noci, môže to byť naozaj zaujímavý spojenec.

ako užívať ľanové semienko bylinky na menopauzu

Ako správne používať ľanové semienko?

Aby ľanové semienko správne fungovalo, je dôležité vedieť, ako s ním správne zaobchádzať. Napríklad sa odporúča ho pred použitím zomlieť, inak by sa mohlo z tela opäť dostať von bez akéhokoľvek úžitku. Okrem toho by sa nemalo používať po dlhšom mletí, pretože by mohlo žltnúť a nebolo by to dobré.

Možno ho použiť napríklad do rannej kaše alebo smoothies. Niektorí ľudia ho tiež pridávajú po lyžičkách do jogurtu. Ak chcete, môžete ho pridať do šalátu. Zároveň to však s ním v strave nepreháňajte, pretože by ste si mohli privodiť tráviace ťažkosti.

V neposlednom rade môžete vyskúšať voľnopredajné prírodné výživové doplnky na podporu hormonálnej rovnováhy počas menopauzy, ktoré kombinujú ľanové semienka s inými zdrojmi fytoestrogénov a podporných látok.

Potom sa pokúste nájsť na etikete:

  • Ďatelinu lúčnu
  • Drmček obyčajný
  • Ploštičník hroznatý
  • Smldinec chlpatý
  • Ženšen pravý
  • Ľan siaty
  • Vitamíny skupiny B
  • Vitamín E
  • Zinok
  • Vitamín D

Nezabúdajte tiež, že počas perimenopauzy, menopauzy a postmenopauzy má telo úplne iné nároky, preto sa snažte viac odpočívať, znížiť stres a upraviť svoj životný štýl.